Sunday, October 19, 2003

پاني اخيرا در وبلاگش مطالبي در مورد اسلام نوشته و من سعي كردم در كامنتهاي وبلاگش نظرمو بنويسم اما چون بحث طولانيتر از اينه كه اونجا جا بشه ، بقيه شو اينجا مينويسم :
اينكه چرا من معتقدم اسلام در عربستان 1400 سال قبل مترقيترين دين ممكن بوده : اون زمان دخترها رو زنده به گور ميكردن ولي اسلام اومد و نه تنها مردمو از اينكار بازداشت ، بلكه حقوق زير رو هم به زناني داد كه اصلا از هيچ حقي برخوردار نبودن : اون زمان به دختر اصلا چيزي از ارث پدر نميرسيد و همهء اموال پدر رو بين پسرها تقسيم ميكردن ، اما اسلام گفت كه به دخترها نصف پسرها ارث بدين . حالا امروز ما بدون در نظر گرفتن اينكه شرايط اون زمان چي بوده ، دادمون رفته هوا كه چرا زن نصف مرده . همينطور در مورد شهادت زن و ديهء زن كه نصف مرده . بابا ملت ، اون زماني كه اين حرفها زده شده ، زن اصلا موجوديت نداشته . اينكه اسلام اومده زن رو نصف مرد آدم به حساب آورده خودش يه انقلاب بزرگ بوده .
در مورد حجاب ، در عربستان اون زمان زن اصلا حق خارج شدن از منزلو نداشته و بايد مثل يه گياه در خونه زندگي ميكرده . در موارد ضروري هم با لباسي مثل گوني كه تمام سر و بدنو ميپوشونده ميبردنش بيرون . اسلام اومده گفته بذارين زنهاتون برن بيرون و حداقل صورت و دستهاشونو باز بذارن . اين كجاش حيواني و پست بوده ؟
اون زمان عربها هر چند تا زن كه دلشون ميخواسته ميگرفتن . اسلام اومده محدودش كرده به 4 تا . وقتي ما بگيم اين قانون زشت و بده ، موقعيه كه عربها آدمهاي خيلي با كلاس و مبادي آدابي بوده باشن و هر كدوم فقط يه زن داشته باشن ، و اسلام بياد راهشو باز كنه كه هر كدوم 4 تا زن بگيرن ! در مورد صيغه هم منظور اصلا ازدواج و هوسبازي كه امروزه رايج شده نبوده . اون دستور فقط مال شرايط خاص اون زمان بوده كه عدهء زيادي از مردها در جنگ كشته شده بودن و مردهاي ديگه خانواده هاي اونها رو سرپرستي ميكردن و به اونها سر ميزدن ، و در جو اون زمان عربستان اون مردها و زنها در معرض تهمت و خاله زنك بازي قرار داشتن . واسهء همين قرار شده صيغه اي خونده بشه و اونها به هم محرم بشن تا از اين قبيل عوارض پيش نياد . در خيلي از موارد اصلا رابطهء زناشويي بين زن و مرد صيغه اي وجود نداشته .اهل تسنن معتقدن به اين حرفهايي كه الان گفتم ، و اصلا صيغه رو شرعي و متعلق به تمام زمانها نميدونن .
و اما تكامل دين اسلام با توجه به شرايط زماني و مكاني هم اصلا چيز عجيبي نيست . مگه موضوع تحريم تنباكو كه يك حركت سياسي بزرگ بود ، يك تحول ديني نبود ؟ تنباكو در صدر اسلام حرام نبوده ولي در زماني بنا به مقتضيات خاص زمان حرام شد و نتيجهء مطلوب هم داد . يا چند سال قبل كه يكي از اين آيت الله ها سن شرعي دختر رو از 9 سال به 13 سال ارتقا داد . يا مثلا گنج در اسلام متعلق به يابندهء اونه ، اما الان دفينه متعلق به دولته و اشخاص حق دخل و تصرف در اونو ندارن .
اين نمونه ها زياده . اما مجال گفتن همه اش نيست . ولي در مجموع كسي كه معتقد به يگانگي خداوند و پيغمبر بودن حضرت محمد و زندگي پس از مرگ باشه ، مسلمون به حساب مياد . و هيچ دليلي هم وجود نداره كه عينا بخواد قوانين 1400 سال قبلو اجرا كنه . اساس همهء اديان الهي بر انسانيته ، همين .
نكتهء آخر اينكه همهء كساني كه خودشونو منسوب به اسلام و مسلمون دو آتيشه ميدونن ، عملا مسلمون نيستن . خيليهاشون از كافر ذمي هم بدترن . نبايد همهء رفتارها و عكس العملها رو به حساب اسلام گذاشت و گفت چون فلاني بده و فلان كارو كرده ، پس اسلام هم بدو مطروده .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home