Sunday, November 30, 2003

3 روز تعطيل هفتهء گذشته رو رفته بودم انزلي . جاتون خالي خيلي خوش گذشت . هوا هم عالي بود .
نميدونم چرا من به گيلان علاقهء خاصي دارم . اصلا انگار مازندرانو زياد شمال نميدونم ! با اينكه دريا همون درياست و ساحل هم همون ساحل ! ولي گيلان يه حال و هواي ديگه اي داره . همه چيزش به آدم ميچسبه . اول از همه صفاي مردمش كه خيلي راحت خونه شونو با همهء وسايلش اجاره ميدن و كليدشو ميسپرن دست آدم و ميرن دنبال كارشون ! و در قبال همهء اينها فقط يه گواهينامه گرو ميگيرن ! البته اين برنامه چند ساليه كه در مازندران هم مرسوم شده ولي اولش از گيلان شروع شده و واسه آدمهايي مثل من كه دوست ندارن در مسافرت برن هتل ، خيلي خوبه .
بقيهء چيزهاش هم دوست داشتنيه . انزلي يه بندر واقعيه و ديدن كشتيهاي بزرگي كه ميان و ميرن واسه من هميشه جالبه . بازار ماهي فروشهاش با اون ماهيهاي خاكي و نيمه زنده كه هنوز دارن با كمال تلاش نفس ميكشن ، شنبه بازار زير اسكله ، بازارهاي روسي ، موج شكن ، فانوس دريايي ، پاركي كه در امتداد اسكله ست ، ديوارهاي خونه هايي كه با بلوكهاي سيماني بدتركيب ساخته شدن اما طبيعت مهربون روشون يه لايه مخمل سبز خوشرنگ از خزه هاي لطبف كشيده ،خونه هاي ساده اي كه فقط دو تا فرش ماشيني و چهار تا پشتي دارن ولي پنجره هاشون باز ميشه به زيباترين مناظر دريا و جنگل ، سقفهاي قرمز سفالي كه بعضي از سفالهاش توي باد و بارون شكسته ، سنگهاي بنفش رنگ موج شكن ، گوش ماهيهايي كه هنوز دو تا كفه اش به هم متاصله و معلومه تازه از دريا بيرون افتاده ، و خلاصه هزار تا چيز دوست داشتني ديگه كه منو عاشق خودش ميكنه .
شايد هم چون من خيلي بيشتر از مازندران رفتم گيلان و همه چيزش برام آشناست ، اونجا رو بيشتر دوست دارم . از ده كوره هاي جاده اش گرفته تا خط اتوبوسراني بندر انزلي ! ميدونم كه در مواقع شلوغي داخل رودبار يه پمپ بنزين هست كه چون كنار جاده نيست هميشه خلوته ، ميدونم كه توي انزلي يه پل فرعي قديمي وجود داره و موقعهاي تراكم مسافر كه پل اصلي پشتش 1 كيلوتر ماشين وايستاده ميشه از اونجا سريع رد شد ، و ميدونم كه اگه با كاسبهاي بازار ماهي فروشها گيلكي حرف بزني ، حتي با لهجهء ناشيانه اي كه به خنده بندازدشون ، تا 50%بهت تخفيف ميدن !
خلاصه الان كه دو روزه از استان محبوبم برگشتم هنوز حسابي شارژم . چند روز ديگه دلم واسش تنگ ميشه ....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home